لباس محلی گیلان (1)
نوشته شده توسط : پیکی چاپ

لباس محلی گیلان

 

کهن‌ترین اسناد مربوط به پوشاک در استان گیلان از یافته‌های باستان‌شناسی در تپه مارلیک (چراغعلی تپه) رودبار به دست آمده است. این یافته‌ها، انواع تزییناتی را که بر روی دامن و پیراهن و پیشانی بند به کار می‌رفته‌اند نشان داده است.

 

 پیکی، گروه پیکی، تبلیغات و طراحی پیکی


یافته‌های دیگری در نواحی باستانی رستم‌آباد رودبار، وجود پای افزار را همزمان با دیگر انواع لباس در این منطقه نشان می‌دهد. به عقیده محققان، شکل و تنوع لباس در این منطقه هنوز تداوم اشکال مورد استفاده در دوره متاخرتر زمانی است و تنها در موارد ناچیزی، چون یراق‌دوزی و نواردوزی‌های پیراهن‌های زنانه تغییراتی در آنها به وجود آمده است. یکی از موارد تغییر در این لباس ها استفاده از رنگ است. در زمان گذشته مردم فقط از رنگ‌های موجود در طبیعت استفاده می‌کردند در حالی که امروزه با رنگ‌های صنعتی پارچه‌ها را می‌آرایند. به گفته «کریستین برومبرژه» مردم‌شناس فرانسوی که درباره پوشاک نواحی خزر تحقیقات و تالیفات گسترده‌ای دارد، لباس سنتی حاشیه خزر بیانگر خلاقیتی بکر است که به خوبی نمایانگر روش متمایز زندگی در این ناحیه از ایران است.

 

 

 نقشه، نقشه گیلان، نقشه راهنما مشاغل گیلان


در بسیاری از فلات ایران در دهه‌های گذشته، رفتار فرهنگی مردم تحت تأثیر سبک زندگی محصورشده‌ای بود که در آن خانه‌ها به منظور محافظت از دید و مزاحمت بیگانگان، با دیوارهای بدون مدخل احاطه می‌شد و زنان تنها و منزوی در اندرونی زندگی می‌کردند. اما در امتداد سواحل دریای خزر سبک زندگی مردم غالباٌ آزادانه‌تر بوده است. در این منطقه، خانه‌ها با دیوار محصور نمی‌شده، تفکیک جنسی در محیط خانوادگی کم بوده و چادر صرفاً برای سفر به شهرهای بزرگ و مراسم مذهبی پوشیده می‌شده است. این وضع که حتی در میان گالشها و طالش‌های کوهستان، نسبت به گیلانی‌ها و مازندرانی‌ها بیشتر دیده می‌شده در تمام دوره‌ها، جهانگردان را غافلگیر می‌کرده است. مثلاً «یونس هانوی» جهانگردی که از گیلان بازدید می‌کرده در این ارتباط نوشته است: «زنان روستایی در این بخش از کشور، صورت‌هایشان را نمی‌پوشانند.»

 

 پوشاک، پوشاک گیلان، پوشاک زنانه های گیلان، پوشاک زنانه های املش

 

پوشاک در گیلان نیز مانند هر منطقه دیگری معرف اندیشه، سلیقه، نوع کار و معیشت و ارتباط مردمان با طبیعت است. «پاک بین» تاکید می کند: «طراحی لباس در این منطقه، کاملاً در زمینه سازگاری با محیط تعریف می‌شود، چنانکه لباس زن گیلک به شکلی طراحی شده که وقتی او بر اسب می‌نشیند هیچ نقطه از بدنش پیدا نباشد.» علاوه بر سبک کلی لباس، ترکیبات و روش دوخت تن‌پوش‌های مردم ناحیه خزر با دیگر مناطق آن قدر متمایز است که این مردم را به خوبی می‌شناساند. پوشاک مردان در این منطقه از سرپوش‌های مردانه (کلاه)، تن‌پوش، شلوار، شال کمر، کت و پای‌افزار تشکیل می‌شود که هرکدام از آنها تقسیم‌بندی‌های مختلف و متنوعی دارند.

 

 تبلیغات، تبلیغات مشاغل گیلان، بانک مشاغل گیلان

 




:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 13 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: